Like Stronghold #3: Rise of Nations

A rovatban a Stronghold játékokhoz hasonló grafikájú, hangulatú, felépítésű, témájú; valós idejű stratégiai játékokról írok pár szót. A netes, vagy más platformokra írt, hasonló játékokat mellőzöm; szigorúan a PC-sekre koncentrálok. 

2000-ben, az akkor már világhírű játék-designer, Brian Reynolds - kinek többek közt a Civilization II és Sid Meier's: Alpha Centauri játékokat is köszönhetjük -, úgy határozott, hogy új, ismeretlen vizekre evez, s eme elhatározásból rögvest meg is alapította a Big Huge Games fejlesztőgárdát, mely első feladatként hozzá is látott a Rise of Empires készítéséhez. A játék 2003-ban debütált, ám a várttal ellentétben nem a már jól bevált körökre osztott stratégiával, hanem az Age of Empires és a Civilizations összeboronálásából, egyfajta hibridként létrejött, valós időben zajló játékkal örvendeztették meg a játékosokat.

2004-ben jelent meg kiegészítője, a Rise of Nations: Thrones and Patriots, amely új nemzetekkel, térképekkel, és küldetésekkel bővítette az alapjátékot. Tíz évvel később, 2014-ben jelent meg a játék felújított, HD változata: Rise of Nations: Extended Edition címmel, szebb grafikával, és javított multival.
Az alapjátékhoz, a kiegészítőhöz, és a felújított változathoz is készült magyarítás.


Minden város egy határral rendelkezik, amit a játékos színével megegyező kör jelez. Kizárólag ezen a területen lehet épületeket építeni az adott településhez. Egy kisvárossal kezdünk, de ha több épületet is összetákoltunk körülötte, akkor fel lehet fejleszteni nagyvárossá, így azzal arányosan nő határ rádiusza. Vannak épületek, melyeket csak korlátozott számban lehet építeni egy városban. Pl. könyvtárból, vagy egyetemből csak egyet lehet felépíteni, míg farmokból ötöt. Ha egy épületnél elértük az építési korlátot, csak úgy lehet újat felhúzni abból, ha új város építünk, és abban készítjük el. Új várost, csak az előző határain kívül lehet építeni, így tovább bővíthetjük birodalmunk határait. De a városhatáron kívül, létezik még országhatár is, mely korlátozza, hogy a városokat kizárólag ezen a határon belül lehet felhúzni. Viszont, ha egy város az országhatár szélére épül, úgy tovább terjeszthető a birodalom határa is, így lehet bővíteni a területeinket.

A játék célja a hódítás, vagyis, hogy az összes ellenséges várost meghódítsuk. Erre a célra a katonák az egyetlen alkalmas eszközünk: az ellenség városát (épület) kell célba vennünk ás addig rombolni, míg meg nem adja magát. Ezután elkezd visszaszámolni egy idő, s ha lejárt a várost meghódítottuk. Minden város közül a legfontosabb, a főváros (a település, ahol kezdünk), mivel ha ez elbukik, akkor vesztettünk (akár van még szabad városunk, akár nincs). Éppen ezért komolyan védenünk kell a sajátjainkat.
A játék egyik legnagyobb nehézsége, hogy nem lehet falat építeni. Így a fontosabb épületeket csak őrtornyokkal, erődökkel és egységekkel lehet/ érdemes védeni. *Ezúton felhívom a figyelmet, hogy a kiegészítőhöz egy moddal lehet falakat adni!*


A két legfontosabb épület, a város és a könyvtár. Előbbi, a már fent említett okok miatt, utóbbi pedig a fejlődésünket segíti. Bár, néhány egyéb épületben is lehetőség van kutatásokhoz, a könyvtárban lehet elérni a legfontosabb fejlesztéseket. Ezek öt nagy csoportban vannak: civilizációs kor, katonai, polgári, kereskedelmi, tudományos. A kor jelzi a nemzeted történelmi fejlettségének szintjét. Ha fejlettebb, új egységek és épületek vállnak elérhetővé. A katonai kutatások a populációs szintet növelik, csökkentik az egységek kiképzésének és fejlesztésének árát, mindemellett pedig a fejlettebb katonai egységek és épületek gyártásához/ építéséhez szükségesek. A polgári kutatások a megépíthető városok számát határozzák meg. A kereskedelmi kutatás a kereskedelmi limitet határozza meg, vagyis a nyersanyagok kitermelésének maximális értékét - ez a limit korlátozza, hogy milyen gyorsan termelhetnek a munkások erőforrásokat. Emellett pedig a karavánok számát is növeli, ami pedig az elsődleges aranyforrás. A tudományos kutatás csökkenti a többi technológia fejlesztési költségeit, és növeli a városok, őrtornyok, felderítők látótávolságát.
Az adott korszak alatti oszlopból legalább két fejlesztésnek kell teljesülnie ahhoz, hogy továbbléphessünk egy új korszakba.

Ugyanúgy, mint az AoE, vagy EE játékoknál, itt is lehet csodákat építeni. Az építmények szintén bónuszokkal látják el a birodalmat, emellett egyes játéktípusoknál, legalább három felépítése után, akár meg is lehet nyerni az adott játékot. Emiatt, amint építeni kezded az elsőt, onnantól a számítógépes ellenfelek folyamatosan támadni fognak. S mindemellett említésre méltó a csodák száma a játékban. Míg hasonszőrű rts-eknél csak két-három fajtát építhetünk, addig ebben a játékban egy egész oldalnyi áll a rendelkezésünkre.


Három alapvető nyersanyag van a játékban; ezek a gyümölcs (étel), a fa, és az arany. A későbbi korszakokban további három fontos erőforrás lesz elérhető; ezek a tudás, a fém, és az olaj.
Ételt farmokon lehet termelni; favágókuckókat erdők közelébe kell építeni, bányákat hegyek közelébe. Az arany automatikusan termelődik az adók által, de a karavánok, amelyeket a piacon lehet képezni, felgyorsíthatják az aranyszerzést. A tudást, pedig az egyetemekben dolgozó tudósok állítják elő. Fúrótornyokat csak olajfoltokon lehet építeni, amik a szárazföldön és a tengeren is megtalálhatók. Egy épületbe több dolgozót is lehet rendelni, melynek a befogadóképessége attól függ, hogy milyen gazdag az adott nyersanyaglelő hely.

Ezeken kívül léteznek még speciális erőforrások is úgy, mint cukor, só, papirusz, hal, gyapjú, ló, vagy éppen borostyán, de ezek mellett is van még rengeteg. Az ilyen nyersanyaglelőhelyeket a piacokban képezhető kereskedőkkel lehet kiaknázni. A termeléssel nem csak értékes nyersanyagokhoz lehet jutni, hanem az aktív termeléssel a nemzet bónuszokat is kap, amelyek a kutatáshoz, építéshez, gyártáshoz szükséges időt és költségeket csökkentik.



Egy katonai egység három embert jelent, vagyis három katona fog létrejönni minden egyes egység hívásakor. Minden egyes kaszt, az újabb civilizációs korba lépést követően, automatikusan átváltozik a kornak megfelelő egységgé; pl. a lovas egységek a fejlettebb korokban tankokká változnak, stb.. Így célszerű, már a játék korai szakaszában minél több lovast felhalmozni, mivel kevesebb erőforrásba kerülnek, mint későbbi megfelelőik.

Ugyancsak érdekesség, hogy a parasztok automatikusan dolgozni kezdenek, ha a város közelében találnak, valamilyen betöltetlen állást. A felderítőegységek amellett, hogy parancsra, automatikusan fedezik fel a területeket (nem kell külön kattintgatni), még a térképen elszórva fellelhető romokat és kincslelőhelyeket is kifosztja, miután értékes nyersanyagokkal gazdagodunk. A munkások, csakúgy, mint az épületek és katonai egységek, a korok fejlődésével, külsőleg változnak.
Érdemes még megemlíteni a hadjáratot, ahol egy választott nemzettel, egy kezdetleges kortól indulva, meghódíthatjuk az egész világot... szó szerint. Ugyanis a térkép a bolygónk valódi földrajza szerint van megrajzolva.


A Rise of Empires egy remek játék, amely elképesztően szép grafikával rendelkezik, kiváló kezelhetőséggel, és mindemellett baromi jól ötvözi a valós idejű, és a körökre osztott stratégiai játékokat. Bátran tudom ajánlani, mind az rts-ek, mind a tps-ek rajongóinak.

Adatlap:

Fejlesztő(k):   Big Huge Games
Kiadó(k):Microsoft Game Studios
Tervező(k):Brian Reynolds
Motor:GameSpy
PlatformokMicrosoft Windows
Kiadási dátum2003. május 20.
Kiegészítők:  Rise of Nations: Thrones and Patriots: 2004. május 21.
Magyarítás:szöveges magyarítás: az alapjátékhoz, a Thrones and Partiots-hoz, és az Extended Edition-höz.

Minimális gépigény:   

CPU: 500 MHz   
RAM:128 MB RAM
GPU:16 MB 3D card
OS:Windows XP/2000/ME/98
HDD:Minimum 800 MB szabad merevlemez terület
Hang:audio board with speakers and / or headphones
Hálózat:Online/multiplayer requirements: 56.6 kbps or better for internet play

Források: Wikipédia, Gépigény.hu

2 megjegyzés:

  1. Szia!
    Egy kérdésem lenne az előbbi anyaggal kapcsolatban:a vizen épült várost hogy lehet elfoglalni?!
    Válaszodat előre is köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mármint, egy szigeten épült várost? Vannak olyan hajó típusok, amik képesek egységeket szállítani. Ilyenekbe kell beszállásolni a katonákat, azt hiszem. Régen játszottam vele.

      Törlés