Like Stronghold #1: Age of Empires 2

A rovatban a Stronghold játékokhoz hasonló grafikájú, hangulatú, felépítésű, témájú; valós idejű stratégiai játékokról írok pár szót. A netes, vagy más platformokra írt, hasonló játékokat mellőzöm; szigorúan a PC-sekre koncentrálok. 

A széria első része, a maga nemében mérföldkőnek számít a történelmi témájú, valós idejű stratégiai játékok között. Ugyanis ez volt a legelső történelmi rts, amely az akkoriban népszerű, és a piacot uraló sci-fi, és fantasy témájú rts-ek között képes volt kiemelkedő népszerűségre, és elismerésekre szert tenni. Nem is érdemtelen. A játékba sikeresen építettek bele, minden népszerű rts elemet, amelyeket egy viszonylag egyszerű köntösbe bújtatva, sok olyan embert is bevonzhatott a játék, akiket eddig a bonyolultságuk, nehezen kezelhetőségük miatt hidegen hagyott a stratégiai játékok műfaja, vagy esetleg a fanrasy/sci-fi stílus taszította őket. Nem is volt, tehát kérdés: hamar hozzáláttak a második rész készítéséhez.

Az Age of Empires 2, Age of Kings alcímmel, 1999-ben jelent meg, majd később két kiegészítő született hozzá: a The Conquerors (2000), és a Forgotten Empires (2012). Ez utóbbi egy rajongói modnak készült, ám a kiadónak megtetszett az ötlet, és hivatalossá tették. 2015-ben megjelent a játék felújított, HD változata is, amiben két előbb említett kiegészítője mellett, kapott egy újat, The African Kingdoms címmel, melyben több afrikai civilizációval egészül ki.
Az alapjátékhoz, és az első kiegészítőhöz is készült magyarítás


A játék méltón folytatta, amit az első rész építeni kezdett. Akár a történelmi hadjáratokon, vagy csak egy szimpla térképen játszunk, több különböző nemzet bőrében tehetjük próbára képességeinket - vagy szerencsénket. Minden civilizációnak, megvannak a maga speciális képességei, épületei, harci egységei; előnyei és hátrányai. A játék, eddigi kiegészítőivel együtt, összesen 23 civilizáció közül enged választani - számunkra egy kis érdekesség, hogy ezek között van magyar civilizáció is. :) A játék egyik különlegessége, hogy minden nemzet egységei, parasztjai a valódi anyanyelvükön szólalnak meg, így részlegesen magyar szinkron is társul a játékhoz.

Több kampány is rendelkezésünkre áll. Ezek közözött van a Crusaderből is ismert I. Rőtszakállú (Barbarossa) Frigyes hadjárata, melyben a német-római birodalomban felmerülő problémákat kell megoldanunk, ill. a III. keresztes hadjáratban is szerepet kell vállalnunk. Továbbá, saját kampányt kapott, még egy ismerős, Szaladin szultán is, kinek a bőrébe bújva, a Jeruzsálem meghódításáig vezető úton kell hadakoznunk. De harcolhatunk, többek közt: Dzsingisz kán, Attila, a hun, J'eanne D'Arc, vagy éppen William Wallace oldalán is.


Na, de ne szaladjunk ennyire előre; kezdjük az alapoknál! :)
Akinek élete első stratégiai játéka, valamelyik Stronghold volt, és még sosem tett próbát másikkal, sok fura dologba ütközhet kezdetben, ugyanis a fent említett széria egyedülálló sok szempontból. Különleges szabályok érvényesek bennük, amelyek az rts-ek többségére, így az AoE-szériára sem jellemzők...

Egy városközpontnál kezdünk, ami lényegében hasonló funkciót lát el, mint a Stronghold játékokban az 'uraság', avagy 'lord'; vagyis: ha elpusztítják, vesztettünk. Az épületek kiemelt szerepet töltenek be a játékban; bár, egyes küldetésekben ugyancsak vannak olyan különleges egységek, amelyek kiemelt fontosságúak, s haláluk esetében szintén kudarccal járunk. Az épületek megjelenése a kapott, vagy választott civilizációnk, és az adott civilizációs korszak függvényében változik, az arra jellemző külső vonásokra. Így pl. a szent épület, az európai civilizációknál templom, a közel-keletieknél mecset, vagy a távol-keletieknél a pagoda..


A játékban a parasztok nem automatikusan termelődnek, hanem nyersanyagba kerülnek, ugyanakkor nem kell az érzelmeikkel, igényeikkel foglalkoznunk. Az egységek szintúgy más rendszerben képezhetők, a Stronghold játékokban megszokottaknál. Itt a külön katonai kasztok - úgy, mint gyalogosok, íjászok, lovasok, stb. -, különböző épületekben képezhetők ki, az adott épületekben pedig tovább fejleszthetők az egységek, másféle bónuszokkal erősítve a támadásukat, védelmüket, ill. egyéb képességeiket.
Egy-egy fejlesztés egész birodalmadra befolyással lehet. Lehet változtatni a munkások termelési sebességén, az épületek látótávolsági, ás támadási rádiuszán; az épületek építési sebességén és nyersanyag-követelményén, stb. Minden képesség vásárlásának követelménye van, melyek a következők lehetnek: bizonyos típusú és mennyiségű nyersanyag, egy épület megépítése, egy civilizációs kor elérése, egy adott civilizáció (amivel vagy), vagy egy másik, fejletlenebb képesség kifejlesztése.

A legfontosabb fejlesztési lehetőség a következő civilizációs korszakba lépés. Alapvetően négy korszak áll a rendelkezésünkre. A Sötét-kor a játék legfejletlenebb korszaka, míg a Birodalmi-kor, avagy Császár-kor a legfejlettebb. A kezdő korban a lehetőségein nagyon korlátozottak; csak parasztokat, egyfajta katonát és néhány épületet hozhatunk létre. A korok előrehaladtával viszont megnyílnak a lehetőségeink és fokozatosan egyre több és egyre erősebb épületeket, és egységeket gyárthatunk.

Az épületeket, falakat ebben a játékban a parasztokkal kell felépíttetni, vagyis nem lehet félvállról venni a védelem kiépítését, mert ha utolsó pillanatokban próbálsz cselekedni, csúnyán pórul járhatsz. Tehát érdemes, minél hamarabb a jó védelem kiépítésére törekedni. A várfalakra nem tudsz harcosokat vezényelni, helyettük őrtornyokat helyezhetsz el, amelyek különböző típusú és erősségű lövedékekkel fogadják a nem várt látogatókat. Így, jól meg kell gondolni azt is, hogy hova helyezzük el a tornyokat, ugyanis ezek csak korlátozott távolságig képesek támadni, ugyanakkor az ellenség sem rest porig rombolni, ha arra tévedne.


A térkép nem látható be teljesen. Egy hatalmas fekete terület jelzi, a még fel nem fedezett területeket, továbbá, még a felfedezett részeken is csak az orrodig látsz tisztán. Ezt a játékelemet úgy nevezik: "a háború köde", a lényege pedig az, hogy ne láthasd automatikusan az ellenség mozgását, sem pedig az értékes nyersanyag lelőhelyeket. A felfedezetlen területek, mindaddig feketék maradnak, míg egy egységeddel fel nem fedezed a vidéket; viszont még ezután is homályos rész marad ott, ahol nincs ember, vagy épület. A legpraktikusabb, ha a homályos foltokra őrtornyokat építesz, így ellenőrzésed alatt tarthatod azokat a területeket. De, ha nem küldetésben, hanem egyedi pályán indulunk, akár ki is kapcsolható ez a funkció.

Négy alapvető nyersanyag a fa, hús, arany és kő. Fára, majdnem minden épülethez szükség van, továbbá hajók, és ostromgépek építéséhez is. Húsra, és aranyra, a parasztok, és katonai egységek kiképzéséhez, valamint a birodalmad speciális képességeinek fejlesztéséhez; kőre pedig, várfalak és kastély építéséhez van elengedhetetlenül szükséged. Ill. együttesen, különböző arányokban, és párosításokban a birodalmad szint lépéséhez, vagyis, hogy egy új és fejlettebb korszakba léphessen civilizációd.


Az egyedi küldetéseknél több opció áll a rendelkezésünkre, amelyekkel izgalmasabbá, változatosabbá tehetjük a játékot. Kiválaszthatjuk a civilizációnkat, hogy milyen korszakból induljunk, választhatunk egy már kész, vagy generálhatunk egy vadonatúj térképet; állíthatjuk, a nyersanyaglelőhelyek sűrűségét, stb. A játék megkezdése előtt beállított diplomáciai viszonyok, az indítás után is formálhatók. A későbbiekben bármikor ellenségesnek, vagy semlegesnek állíthatunk egy szövetségest, ugyanakkor, ha fordítva akarjuk, csak rengeteg nyersanyagért cserébe várhatjuk a sikert. A játék térképszerkesztője se nem túl egyszerű, se nem túl bonyolult - valahol középmezőnyben helyezkedik el. Széles paletta áll rendelkezésünkre a térkép, vagy küldetés építéséhez, és kis odafigyeléssel is lehet baromi bonyolult dolgokat létrehozni.


Az első rész egy olyan alapot fektetett le, amelyre az Age of Empires a második részével egy birodalmat volt képes felépíteni. Nagyszerű játék, ami túlnőtt az előző epizódon.
És, bár ebben a bejegyzésben a második résszel foglalkoztam, de mind az első, mind a harmadik epizódok is idevehetők, mivel ugyanazokkal az elemekkel építkeznek..
Szívből ajánlom, tehát, az AoE játékokat minden Stronghold, és rts fannak - na, nem mintha lenne bárki is, aki nem ismerné! :)

Adatlap:

Fejlesztő(k):   Ensemble Studios
Kiadó(k):Microsoft Game Studios
Tervező(k):Rick Goodman, Bruce Shelley, Brian Sullivan
Motor:Genie
PlatformokMicrosoft Windows, Mac OS, PlayStation 2
Kiadási dátumWindows, Mac OS: 1999. szeptember 30.
PlayStation 2: 2001. november 2.
Kiegészítők:  Age of Empires II: The Conquerors: 2000. augusztus 24.
Age of Empires II: Forgotten Empires: 2012. december 28.
Age of Empires II: The African Kingdoms: 2015. november 5.
Magyarítás:szöveges magyarítás: az alapjátékhoz, és a The Conquerors-hoz.

Minimális gépigény:   

CPU: Multimedia PC with Pentium 166MHz or higher processor
RAM: 32 MB of RAM
GPU: Super VGA with 2 MB of video memory
OS: Microsoft® Windows® 95/98/Me/XP/NT 4.0 with service pack 5
HDD: 200 MB (+80 MB +100 MB) of hard disk space; additional 100 MB of hard disk space for swap file
Hang: Sound card, speakers or headphones required for audio
Felbontás:   Super VGA monitor supporting 800x600 resolution
ODD: 4x speed or faster CD-ROM drive
Hálózat: 56.6 Kbps or better modem for online play
Ajánlott 
periféria:
Microsoft Mouse or compatible pointing device

Források:  AoE 2: Age of Kings   The Conquerors   Forgotten Empires

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése